Beter Bloggen #6: PR en Marketing

beterbloggen6Wauw! Wat vliegt de tijd toch snel. Het is ondertussen alweer tijd voor de voorlaatste maand van de Beter Bloggen-challenge en dat betekent dat we alweer een half jaar verder zijn. In augustus spitsen we ons toe op het PR & Marketing-aspect dat bij het bloggen komt kijken.

Natuurlijk kennen we die veelgebruikte termen wel, maar wat valt er nu net allemaal onder deze omschrijving? Als je onderstaande definities leest lijkt het een vrij saaie bedoening.

Marketing = De verzamelnaam voor alles wat met promotie, verkoop, bekendmaking, reclame,… van, voor of over een reeks, auteur, uitgeverij en diverse zaken meer te maken heeft.

PR = Public relations is een vorm van communicatie die zich erop richt een gunstig imago (van iets of iemand) te vormen bij een breed publiek.

Voor ons als bloggers komt het grotendeels neer op het contact met uitgeverijen en auteurs. Ik heb nog niet vaak de kans gehad om auteurs te ontmoeten, maar heb wel vrij frequent contact met enkele uitgeverijen.

Jullie weten ondertussen waarschijnlijk wel dat ik iemand ben die graag georganiseerd te werk gaat. Het zal dan waarschijnlijk ook niet als een verrassing komen dat ik van bij het prille begin van mijn boekenblog heb stil gestaan over hoe ik mijn inbox zou indelen.

Zelf gebruik ik een apart email-adres vrijwel alleen voor blog-gerelateerde correspondentie. Zo moet ik niet in de eerste plek al gaan filteren tussen een massa nieuwsbrieven, uitnodigingen om mee te doen aan een wedstrijd of zelfs de mededeling dat ik als enige de gelukkige winnaar ben van (ja hoor!) 100.000 €.

Screenshot from 2015-08-16 14:56:38Net als bij mijn afbeeldingen heb ik ook hier meteen voor een mapjes-systeem gekozen. Alles dat blog-gerelateerd is kan ik snel terugvinden onder de naam Zwartraafje. Ik heb het vrij eenvoudig gehouden en het aantal beperkt tot drie mappen. Zo is er een map met mailtjes die me via de blog worden toegestuurd, maar ook één met alle mailtjes van mede-bloggers die meededen of in de toekomst meedoen met het Blogger Vriendenboek en tenslotte is er ook nog een vrij uitgebreide map met mijn recensie-correspondentie.

 

Screenshot from 2015-08-18 14:02:47Deze laatste map heeft per uitgeverij een submap. Iedere keer dat ik een recensie doorstuur vermeld ik de titel en auteur in de onderwerpsregel. Op die manier kan ik een specifiek bericht nadien makkelijk terugvinden. Bij het opstellen van deze blogpost viel het me wel op dat ik lang niet altijd een reactie kreeg op deze mailtjes én dus ook niet steeds weet of een recensie goed is aangekomen. Al snap ik wel dat uitgeverijen ontzettend veel mails binnen krijgen én dus onmogelijk op elk exemplaar kunnen reageren.

Mijn recensies verschijnen doorgaans op een weekdag. In het weekend maak ik altijd even tijd vrij om de gepubliceerde recensies door te sturen naar de betreffende uitgeverijen. Ik stuur hen dan een lijstje door met links waar ze mijn recensie kunnen terugvinden. Uiteraard in de eerste plaats op mijn blog, maar ook met een link via Twitter, Facebook, Pinterest én dezelfde of een beknopte recensie via Goodreads, Bol.com, Watleesjij.nu, Standaard Boekhandel en Hebban.Screenshot from 2015-08-18 14:04:38

Er kruipt uiteraard wel wat tijd in het verspreiden van die recensies, maar ik heb al van meerdere uitgeverijen gehoord dat ze het erg appreciëren dat ik één recensie via meerdere kanalen deel én dat ze er niet zelf naar op zoek moeten gaan.

Ik denk eigenlijk niet dat ik mezelf echt promoot. Uiteraard ben ik wel actief op Sociale Media én op die manier zullen sommige uitgeverijen mijn blog voor het eerst tegenkomen. Het is echter niet zo dat ik actief bezig ben met naambekendheid of met het imago dat ik met mijn blog wil uitstralen.

boekenbeurskoekjesEigenlijk ben ik gewoon heel erg blij dat ik boeken mag recenseren én mijn liefde voor boeken via deze blog met andere liefhebbers kan delen. En ja, ik ben nog steeds bij ieder pakketje extatisch over het feit dat men me een boek heeft toegestuurd. Daar ben ik zelfs zo dankbaar om dat ik tijdens de Boekenbeurs koekjes ben gaan afgeven bij de uitgeverijen met wie ik mag samenwerken. Geen marketing-stunt wél een kleine dankjewel!

Een gedachte over “Beter Bloggen #6: PR en Marketing”

Reacties maken me helemaal blij. Laat me dus gerust weten wat je van deze blogpost vindt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.