Vermoorde schoonheid – J.D.Robb

vermoordeschoonheid

Titel: Vermoorde schoonheid (Eve Dallas-reeks, 3)
Auteur: J.D.Robb
316 p.

Ze was een van de meest gewilde vrouwen ter wereld. Een topmodel dat altijd kreeg wat ze wilde – zelfs de man van een ander. En nu is ze gewelddadig vermoord.

Inspecteur Eve Dallas zet haar baan op het spel als haar beste vriendin Mavis betrokken blijkt bij een fatale driehoeksverhouding. Ze ontdekt dat achter de glamour van de haute couture een nietsontziende zucht naar jeugd en roem schuilt. Het spoor leidt van de catwalk naar de duistere wereld van New York …

Toen ik het eerste deel uit de Eve Dallas-reeks mocht recenseren, was ik meteen verkocht. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar het volgende boek, maar jammer genoeg had ik dit nog steeds niet gelezen toen ik dit boek ontving. Ik ben meteen naar de bibliotheek gegaan, vermits ik mijn boeken natuurlijk liefst in volgorde lees, maar doordat ‘Vermoorde reputaties’ reeds uitgeleend was heb ik dit keer dus toch eens met deze regel moeten breken.

Je merkt echter duidelijk dat je heel wat gemist hebt. Ja, je kan dit verhaal zonder probleem volgen zonder het voorgaande boek gelezen te hebben, maar dan heb je als lezer wel een belangrijk stuk gemist uit de relationele ontwikkeling tussen Eve en Roarke. Ik raad jullie dus in volle overtuiging aan om alle boeken uit deze reeks te lezen. Geloof me, dit is geen opdracht waar je tegenop moet zien, je gaat immers ongetwijfeld en net als ik, ontzettend genieten van deze boeken …

De politiezaak naar de moord op een wereldbekend topmodel, een vrouw die zich toen ze leefde iedereen het leven leek zuur te maken én ook na haar dood voor problemen blijft zorgen, lijkt alle richtingen uit te lopen én zaken openbaar te maken die het daglicht niet zouden mogen zien.

Eve gaat als politie-agente sowieso doelbewust aan de slag, wanneer ze een nieuwe zaak krijgt toegekend. Nu haar beste vriendin Mavis betrokken én zelfs beschuldigd wordt in dit nieuwe dossier, doet Eve nog meer haar best. Haar grondige aanpak brengt veel meer aan het licht dan men op het eerste zicht zou vermoeden. Deze zaak blijkt zelfs wortels te hebben die zowel naar de rijke fashionwereld, als de povere maatschappij van de straatcriminaliteit leiden.

In ‘Vermoorde schoonheid’ ontmoeten we een heel deel bekende personages opnieuw. Van Eve’s vriendin Mavis en de journaliste Nadine Furst tot Summerset, de immer ‘sympathieke’ butler … Er worden echter ook een aantal nieuwe karakters geïntroduceerd en van sommige van hen hoop ik echt dat we ze in de volgende boeken opnieuw zullen tegenkomen. Zo hield ik erg van agente Peabody. Ze is steeds foutloos gekleed, volgt strikt de regels, is telkens stipt op elke afspraak, … het zijn echter haar bijdehante karakter en haar gevatte replieken die er voor zorgen dat ze een geweldige collega is voor Eve én een meerwaarde voor dit boek.

Ook dit derde deel uit de Eve Dallas-reeks leest uiterst vlot. Het boek heeft geweldige karakters, bevat een grote portie humor, maar evengoed een gezonde portie gevoelige scènes die de personages nog sterker lijkt te maken. Zo krijgt Eve stilletjes aan haar jeugdherinneringen terug en ‘a trip down to Eve’s Memory Lane’ is absoluut geen plezierreisje. In ‘Vermoorde schoonheid’ ontdekken we oude bekenden, nieuwe gezichten, voldoende spanning én natuurlijk ook Eve & Roarke.

De plichtsbewuste Eve die luxeproducten beschouwt als speelgoed voor de rijken terwijl Roarke, die het niet altijd even nauw neemt wat wetten betreft, hen als overlevingsmiddelen bestempelt. Ondanks de overduidelijke verschillen tussen hen beide, vormen Eve en Roarke de perfecte match.

J.D.Robb blijft trouw aan haar karakters en maakt dit dus niet duidelijk door zeemzoete romantische scènes. Nee het zijn net de grappige conversaties tussen hen beide, hun handelingen en kleine gebaren naar elkaar toe en het feit dat ze elkaar door en door kennen én tegelijkertijd volledig aanvaarden, dat van hen zo’n geweldig duo maakt.

3 gedachten over “Vermoorde schoonheid – J.D.Robb”

Reacties maken me helemaal blij. Laat me dus gerust weten wat je van deze blogpost vindt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.