Auteur: Cathy Kelly
Uitgeverij: The house of Books
398 p.

“Michael en Katy gaan trouwen – beide families en alle vrienden in de Ierse stad Bridgefort kijken opgewonden uit naar het feest. Maar er zijn drie vrouwen die worstelen met verborgen gevoelens.

Leila, Katy’s beste vriendin, heeft een succesvolle muziekcarrière. Met haar zelfverzekerde uitstraling probeert ze haar stukgelopen huwelijk te vergeten.

Grace, Michaels moeder, is al vijftien jaar gescheiden. Toch twijfelt ze nog steeds over de beslissingen die ze destijds heeft genomen.

En Vonnie, eigenaresse van Natural Cake, stort zich met hart en ziel op de bruidstaart om zo haar eigen verdriet achter zich te laten en haar nieuwe relatie een kans te geven – voor zichzelf maar ook voor haar jonge zoon. “

Verhaal:

Het verhaal begint wanneer Michael en Katy zich verloven. Ze kennen elkaar al sinds hun jeugd en zijn er van overtuigd dat ze ook samen oud willen worden. Hun huwelijk is duidelijk de rode draad in dit boek. Van de verloving én de vele voorbereidingen die hierbij komen kijken tot de grote dag zelf. Via hen leren we ook hun vrienden en familie kennen. Van Leila, die Katy’s beste vriendin is, maar door haar carrière en de hoge werkdruk al lang niet meer in Bridgefort is geweest. Maar ook Grace, Michael’s moeder en een geweldige schoonmoeder voor Katy. Een vrouw die bekend staat door haar functie als directrice op de plaatselijke lagere school, maar ondanks haar zelfzekere houding achter gesloten deuren vaak aan het twijfelen is over beslissingen die ze in het verleden maakte.

Ook Vonnie, een culinaire kunstenares die samen met haar nicht Lorraine de Natural Cake Company runt. Een bakkerij waar men niet enkel lekkere taarten bakt die met hun creatieve decoraties een lust zijn voor het oog. Dankzij hen kunnen mensen die bijvoorbeeld een gluten of lactose-allergie hebben, net als iedereen van heerlijk gebak genieten. Zelf ergens van genieten is dan weer iets dat Vonnie niet goed kan na de trieste gebeurtenis van enkele jaren eerder.

Dankzij Michael en Katy’s huwelijksplannen leren we beetje bij beetje de bevolking van Bridgefort kennen …

Toen ik op de achterzijde van dit boek las dat Cathy Kelly haar werk, geïnspireerd is op de boeken van Maeve Binchy, was ik meteen nieuwsgierig. Ik ben immers al lange tijd fan van Maeve Binchy’s verhalen. Het enige dat ik op haar werk kan aanmerken is dat sommige van haar verhalen ondertussen een beetje gedateerd zijn. Maar bij dit boek van Cathy Kelly was niets te merken van datering.

Al de aspecten die er voor zorgden dat ik zo van de boeken van haar collega genoten heb, komen echter wel aan bod in ‘Het hart van een vrouw’. Zo zijn vriendschap en liefde in al zijn vormen belangrijke thema’s in dit boek. Van moederliefde en zusterliefde, tot mensen die hun liefde en energie investeren in het beter maken van de levens van hun medemensen én dierenliefhebbers. De hechte band tussen vrienden, ongeacht hun leeftijd.

Daarnaast is er natuurlijk de Ierse setting en de gemoedelijke sfeer die zowel het boek als het dorpje Bridgefort uitstraalt. In dit boek van Cathy Kelly lijken de mensen nog echt te kennen én met elkaar begaan te zijn. Het verhaal stevent niet op een spannende cliffhanger af, maar heeft en rustige opbouw. Ondanks dit trage tempo bevat het boek geen saaie momenten. Nee, het klinkt misschien gek maar net doordat alles zich op een gestage manier ontwikkelt is het heerlijk genieten.

Doorgaans vind ik het vrij moeilijk om bij een groot aantal personages, een band te vormen met hen. Bij dit boek was dit tot mijn grote verbazing niet het geval én ‘Het hart van een vrouw’ bevat wel degelijk een heel aantal karakters. Leila, Susie, Grace, Stephen, Dolores, Nora, Devlin, Fiona, Michael, Birdie, Katy, Vonnie, Lorraine, Ruby, … dankzij Cathy Kelly’s aangename schrijfstijl wisten zij me stuk voor stuk voor zich in te nemen. Een pluspunt bij zowel Cathy Kelly als Maeve Binchy is dan ook dat ze er in slagen om de levens van meerdere personen zo met elkaar te verweven dat ze in plaats van een warboel, net een mooi gevarieerde quilt-lap vormen.

In dit boek biedt Cathy Kelly ons een blik op datgene wat zich achter de gevels van Bridgefort afspeelt, vaak komt de werkelijkheid niet overeen met het beeld dat buitenstaanders van bepaalde mensen hebben. ‘Het hart van een vrouw’ is een hartverwarmend en ontroerend verhaal dat me als lezer wist mee te slepen én voor een erg ontspannende avond wist te zorgen.