Titel: De 100
Auteur: Kass Morgan
Uitgeverij: Blossom Books
293 p.

“ De aarde is onleefbaar geworden. In het ruimteschip waar de mensheid leeft, raken de voorraden langzaam op …

Het lijkt een onmenselijke oplossing: honderd jeugdgevangenen worden teruggestuurd naar de aarde om te zien of ze kunnen overleven. Krijgen ze een tweede kans of is dit voor hen het einde?

Clarke droomt al jaren van de aarde en wilde er samen met haar ouders naartoe. Nu moet ze alleen. Voor Glass betekent het dat ze iemand moet achterlaten tegen wie ze nooit meer zal kunnen zeggen waarom ze écht werd opgepakt. Bellamy en Wells behoren niet tot de honderd gevangenen, maar willen allebei mee om iemand te beschermen. Tegen welke prijs doen ze dit?

De honderd moeten samen proberen te overleven, maar wie kun je vertrouwen als al je lotgenoten een crimineel verleden hebben?”

De wereld waar dit verhaal zich afspeelt is heel verschillend van de onze. De mensheid, of wat daar van over is, leeft immers op een gigantisch ruimteschip. Materiele zaken kunnen niet opnieuw worden aangemaakt en zijn daardoor heel kostbaar geworden. Sommige voorwerpen heeft men nog op het laatste nippertje kunnen redden, anderen zijn voorgoed verloren gegaan. De enkele boeken waarover men nog beschikt worden dan ook gekoesterd in een bijzondere bibliotheek waar elk boek onder de juiste fysieke condities wordt bewaard.

Lezen op je favoriete plekje is dus uit den boze, maar dat telt eveneens voor nog een groot aantal andere zaken. Het leven op dit schip wordt streng bestuurt, de minste overtreding van deze strikte regels kan er voor zorgen dat je in de gevangenis terecht komt.

Wanneer de voorraden blijven slinken en er geen oplossing voor dit nijpende tekort in zicht is, worden er een radicale beslissing genomen. Honderd jongeren die in de cel zitten worden naar de aarde gestuurd. Een verkenningstocht naar het onbekende waarvan niemand weet hoe hij zal eindigen …

Ik had schrik dat dit boek iets te erg zou lijken op de boeken die ik reeds eerder in hetzelfde genre las, maar was blij verrast toen ‘De 100′ erg goed leek mee te vallen. De vier verschillende perspectieven vanuit Clarke, Wells, Bellamy en Glass invalshoek bezorgen de lezer een blik achter de schermen van het leven op het ruimteschip. Op deze manier leren we andere bewoners kennen, maar komen we ook meer te weten over de verschillende klassen in deze futuristische maatschappij.

De verschillende karakters zorgen voor voldoende afwisseling en een vrij hoog tempo. Bovendien wordt het heden regelmatig onderbroken door flashbacks die ons duidelijk maken wat de onderlinge relaties tussen de verschillende karakters zijn, maar ook waardoor ze juist in hun huidige situatie terecht zijn gekomen.

Dit boek van Kass Morgan leest echt ontzettend vlot en laat de lezer op het einde echt uitkijken naar het vervolg in deze reeks. Het enige nadeel dat ik bij dit boek kan bedenken is het einde. Niet zo zeer het einde van het verhaal op zich, maar wel het feit dat het daar plots zo onverwachts was. Ik rekende er immers op dat ik nog een aantal pagina’s te goed had, toen plots bleek dat die een dankwoord en interview leken te bevatten.