Tranen van de maan - Nora Roberts

Titel: Tranen van de maan
Reeks: De Gallaghers van Ardmore II
Auteur: Nora Roberts
318 p.

“Aan de kust van Ierland, het land van grillige kliffen, groene velden en prachtige legendes, ligt het mooie dorpje Ardmore. Levendig middelpunt is Gallagher's Pub, waar het altijd behaaglijk is, het bier schuimt in de glazen en Aidan, Shawn en Darcy Gallagher voor iedereen een luisterend oor hebben.

Shawn leeft voor zijn muziek en voor de pub. Tot het lot hem de ogen opent en hij in Brenna O'Toole, een goede vriendin uit het dorp, voor het eerst van zijn leven een aantrekkelijke vrouw ziet. Vriendschap is niet langer genoeg voor hem. Is ook hij misschien aangeraakt door die eeuwenoude betovering die verbroken moet worden?”

In tegenstelling tot broer Aidan en zus Darcy voelt Shawn geen sprankeltje reislust. Hij heeft nu eenmaal niet de drang om op verkenning te gaan. Hij is gelukkig, niet omdat hij volgens sommige mensen niet ver genoeg kijkt, maar omdat alles wat hem gelukkig maakt zich vlakbij bevindt. De zee, de keuken waar hij zijn creativiteit kan uitleven en zijn muziek, die vlotter als woorden uit hem lijkt te stromen.

Brenna O'Toole is ook gelukkig met haar leven in Ardmore. Ze doet haar werk graag, houdt van de plek waar ze woont en waar ze iedereen persoonlijk kent. Verder verschilt ze echter in vrijwel alles ten opzichte van Shawn Gallagher. Waar Shawn steeds met zijn hoofd in de wolken lijkt te lopen en zo aan het dromen is dat hij de realiteit uit het oog verliest, staat Brenna stevig met beide voeten op de grond. Ze weet van aanpakken, voelt zich het meest op haar gemak wanneer ze zich tussen zaken bevindt die ze kan herstellen. Zaken waarvan ze de logica en werking begrijpt.

Wanneer ze echter steeds meer 'gehinderd' wordt door haar gevoelens, emoties die ze niet snapt, wil ze deze uit haar systeem werken, zodat ze terug met een helder hoofd aan de slag kan gaan. Al snel ontdekt ze dat het menselijk lichaam én zeker de werkingvan hoofd en hart niet zo logisch te verklaren zijn. Ze moet dan ook op zoek naar een andere oplossing, vermits zowel negeren als forceren duidelijk niet het gewenste effect hebben.

Dit keer zal Brenna haar probleem moeten oplossen zonder de inhoud van haar onafscheidelijke werkkoffer …

Bij het eerste boek uit deze reeks, én meteen ook mijn allereerste Nora Roberts-boek was ik meteen verkocht. Het gemoedelijke Ardmore, met zijn mooie landschappen én sympathieke bewoners, de innemende hoofdpersonages, de vlotte schrijfstijl, de romantiek, … Ook in 'Tranen van de maan' zijn deze ingrediënten opnieuw aanwezig. Het boek leest dan ook, net als zijn voorganger, ontzettend vlot.

Het verhaal van 'Lady Gwen en Prins Carrick lijkt me in dit boek een kleinere rol te spelen. Misschien omdat het vooral een herhaling is van het verhaal dat we al kennen. De ontluikende relatie tussen Shawn en Brenna, die net als een stroeve motor met horten en stoten tot stand komt speelt de belangrijkste rol in dit verhaal. Bovendien komen de overige familieleden van de Gallagher-clan ook in dit boek opnieuw aan bod. Nora Roberts wist me met dit boek een heel ontspannende avond te bezorgen. Ik ben dan ook heel blij dat Aidan Gallagher geen enig kind is.