Titel: Zoete overgave (Verleiding-serie, 1)
Auteur: Maya Banks
270 p.

“Onder het lieve uiterlijk van Faith Malone gaat een vrouw schuil die precies weet wat ze wil: een man die haar neemt zonder het te vragen en aan wie ze zich helemaal kan geven.

Wanneer ze agent Gray Montgomery leert kennen, herkent ze in hem onmiddelijk de sterke man op wie ze heeft gewacht. Maar hij houdt haar op afstand; zijn partner is onlangs vermoord en nu is hij volkomen bezeten van wraak.

Hoewel Faith alles heeft wat Gray verlangt in een vrouw, kan hij niet aan zijn verlangen toegeven; koste wat kost wil hij eerst de moordenaar vinden. Pas als Faith in gevaar komt, beseft Gray dat hij alles wil doen om haar te beschermen.“

Na een verplichte afwezigheid wil Gray zo snel mogelijk terug aan de slag. Alex, zijn vriend, collega en partner werd vermoord terwijl ze samen aan het werk waren en Gray is vastberaden om de dader op te sporen. Al tijdens zijn eerste dag terug op het bureau, ontdekt hij dat Alex's vader het bij het rechte eind had toen hij zei dat men niet van plan is om serieus werk te maken van deze moordzaak. Het is zelfs nog erger, zijn vragen worden genegeerd en hij krijgt te horen dat hij de zaak moet laten rusten.

Vermits hij zich hier absoluut niet bij kan neerleggen, neemt hij enkele maanden verlof op zodat hij samen met Mick (de vader van Alex) op zoek kan gaan naar de moordenaar. Mick heeft echter een hele hoop vermoedens maar slechts één aanknopingspunt … Faith Malone.

Diezelfde Faith is ook op zoek, maar naar iets helemaal anders. Haar huidige partner is attent, zorgzaam, begrijpend, lief én ongetwijfeld de ideale man voor een vrouw die nu nog op haar 'prins op het witte paard' aan het wachten is. Jammer genoeg is hij niet de perfecte man voor Faith, al lijkt die nu niet bepaald op zoek te zijn naar een prins … Wat ze wel wil en nodig heeft om gelukkig te zijn, weet ze niet juist. Tot ze de nieuwe mankracht in het securitybedrijf van haar stiefvader ontmoet … Gray.

Als je de achterzijde van het boek leest lijkt het alsof de zoektocht naar de moordenaar van Gray's partner primeert, maar dat is zeker niet het geval. Het is eerder een zijspoor in het verhaal dat af en toe terug opduikt en de ontmoetingen tussen Faith & Gray onderbreekt.

De hoofdpersonages en relatie tussen hen beide komen realistisch over, maar de overige karakters en de verhaallijn rond Gray's zoektocht naar de moordenaar van zijn vriend en partner werd niet echt uitgewerkt. Hierdoor werd wel een aanzet gegeven, maar werden de vragen die dit opriep niet beantwoord. Het is natuurlijk wel de reden waardoor Faith en Gray elkaar kunnen ontmoeten, maar niet veel meer dan dat.

Het verhaal is meeslepend en geschreven in de voor Maya Banks typerende vlotte schrijfstijl. De verhouding tussen Faith en Gray komt ook realistischer over, vermits het mannelijke hoofdpersonage dit keer geen schatrijke multi-miljonair is maar een agent/securityman die dagelijks de baan op moet om zijn inkomen te garanderen.

Ik had verwacht dat ik me nog beter in de personages zou kunnen inleven wanneer hun situatie realistischer is, maar eigenlijk zorgde de terloopse verwijzingen omtrend de zoektocht naar Mike's moordenaar er voor dat het verhaal onderbroken lijkt te worden. De verhouding tussen beide verhaallijnen is niet in evenwicht en dat speelt af en toe voor stoorzender. Jammer want verder is dit een leuk en ontspannend boek. Hopelijk is het volgende deel in deze 'Verleiding'-serie weer even meeslepend als de 'Ademloos'-trilogie.