Titel: Voor Jou
Auteur: Jojo Moyes
Uitgeverij: De Kern
405 p.

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk

Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zoveel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Vrij onverwacht had de postbode dit boek voor me bij de afgelopen week. Ik vermoed dat ik de bekendmaking van de winnaars bij deze wedstrijd gemist moet hebben, maar zo'n leuke verrassing maakte het natuurlijk alleen maar leuker om te ontvangen.

Een aantal jaren geleden heb ik 'Passie en Parelmoer' van Jojo Moyes gelezen. Een romantisch en ontspannend boek waarvan ik me nog de grote lijnen van het verhaal kan herinneren, maar niet meer alle details. Dit boek gaat me echter wel bijblijven, daar ben ik van overtuigd.

Ik zal niet snel huilen en het is me al opgevallen dat ik sneller lach of huil bij het lezen van een boek in plaats van tijdens het bekijken van een film. Sommige fragmenten in 'Voor jou' heb ik echter door een wazige betraande blik heen moeten lezen. Lou en Will kruipen echt onder je huid tijdens het lezen van dit boek. Je volgt hun leven van achter een vergrootglas dat alle gevoelens en problemen nog meer in het spotlicht lijkt te zetten.

Aan het begin van het verhaal botsen beide karakters meteen tegen elkaar op doordat ze zo verschillend zijn én Will nu niet bepaald het zonnetje in huis is. Geleidelijk aan leren ze elkaar beter kennen en begrijpen ze hoe hun achtergrond hen gevormd heeft.

De sterkte van dit boek ligt volgens mij in het feit dat dit verhaal heel realistish is. Natuurlijk is een ontspannende chicklit leuk om je te ontspannen. In de meeste van die boeken ontstaan de 'grootse' problemen door een misverstand. Jojo Moyes hanteert een luchtige schrijfwijze, het verhaal bevat verschillende grappige conversaties maar het beschrijft wel een diepgaand onderwerp. In deze roman kampen de hoofdpersonages immers met een heel ernstig probleem. Ik kan sowieso helemaal wegkruipen in een verhaal, maar net door de herkenbaarheid van de problemen waarmee deze personages kampen, leef je op een heel andere manier met hen mee.

De moeilijke situatie waarin ze zich bevinden wens je niemand toe. Er is een reden waarom ik dit soort boeken doorgaans aan me voorbij laat gaan. Een onderwerp als dit kan ik niet zomaar loslaten wanneer het verhaal is afgelopen, ik weet nu al dat ik hier nog lang mee in mijn hoofd ga zitten. Wat natuurlijk alleen maar bewijst dat Jojo Moyes er met 'Voor jou' in slaagt om de lezer volledig mee te slepen in dit romantisch verhaal waar vriendschap en vertrouwen een heel belangrijke rol spelen, maar waar het vooral de realiteit van het verhaal is die je nablijft.