Titel: Het boek des levens (All Souls-trilogie, #3)
Auteur: Deborah Harkness
606 p.

“Diana Bishop, historicus en heks, en haar geliefde Matthew Clairmont, wetenschapper en vampier, belanden na hun avonturen in het verleden weer in het heden. Hun zoektocht naar het magische manuscript dat de kennis bevat van alle levende soorten op aarde, zorgt voor nieuwe gevaren, ontmoetingen met oude vijanden en stelt hun allesomvattende liefde voor elkaar opnieuw op de proef.

In dit afsluitende deel van de succesvolle trilogie reist het bijzondere paar naar eeuwenoude familiehuizen en hypermoderne laboratoria, van de paleizen van Venetië tot de meest hightech wetenschappelijke centra van de wereld. Zullen ze eindelijk ontdekken wat de heksen al zoveel eeuwen weten?”

Meer als twee jaar duurde het vooraleer ‘Het boek des levens’ verscheen en hiermee een einde maakte aan het lange wachten van de vele Deborah Harkness-fans. Ik ben daar alvast eentje van en keek dan ook ontzettend uit naar dit derde boek in de All Souls-trilogie.

Een samenvatting sla ik dit keer met alle plezier over vermits ik er zelf ontzettend van genoten heb om dit boek zonder voorkennis te ontdekken. Dit boek was het wachten alleszins zeer zeker waard. Doordat er zoveel tijd verstreken was sinds ik het tweede deel uit deze trilogie las, had ik schrik dat ik niet meer zou kunnen volgen zonder de voorgaande boeken te herlezen. Niet dat ik dit niet met alle plezier gedaan zou hebben, alleen had ik hier niet de tijd voor. Gelukkig bleek dit ook niet nodig te zijn. Al snel wist Deborah Harkness me opnieuw in haar wereld onder te dompelen en kwamen alle details uit ‘Allerzielen’ en ‘Schaduw van de nacht’ terug naar voren.

Waar het tempo van ‘Schaduw van de nacht’ wat lager lag, verliep die in dit afsluitende deel opnieuw veel sneller. Eigenlijk lijkt dit boek een perfect gedoseerd alchemistisch brouwel. Magie, actie en romantiek werden vermengd met sterke én goed utigewerkte personages, historische elementen, spanning en een lichte nevel mystiek, … Hierdoor las ‘Het boek des levens’ als een bindingsspreuk die me van het prille begin tot de laatste pagina wist te boeien.

Sterke personages, die zich niet uit het veld laten slaan én naast loyaliteit ook over een groot doorzettingsvermogen beschikken. Maar nog belangrijker, personages die van in het begin van de reeks tot aan het einde trouw blijven aan zichzelf. Een hoger leestempo, meer spanning én een verhaal dat je snel mee op sleeptouw neemt. Dit boek is een heel mooie afsluiter van een fascinerende serie. Al mijn vragen werden beantwoord en ik vind het ook heel positief dat het boek naast historische elementen ook zoveel wijsheden bevat.

Deze serie sprong voor mij vanaf ‘Allerzielen’ duidelijk naar voren tussen de vele andere boeken die verschijnen. Ondanks het feit dat heksen, vampieren én zelfs demonen ook in andere boeken aan bod komen, staat de All Souls-reeks van D.H los van al die anderen. Knap uitgewerkt, heel veel oog voor detail, een grote portie geschiedenis die erin werd verwerkt, … Diana & Matthew’s wereld is helemaal anders én betoverend.

Slechts één nadeel kan ik bedenken en dat is de cover. De cover-illustraties van de nieuwe editie zijn heel mooi, vooral omdat de symboliek die erin verwerkt is op meerdere manier geïnterpreteerd kan worden. Ik vind het echter heel jammer dat de gehele reeks nu in mijn kast staat te pronken als een rijtje van warm blauw en paars en een afsluitend derde deel in een overwegend wit jasje.