Het boek Jakab - Stephen Lloyd Jones

Titel: Het boek Jakab
Auteur: Stephen Lloyd Jones
397 p.

“Een jonge vrouw rijdt snel door de donkere nacht. Haar man ligt hevig bloedend naast haar. Hun dochter ligt te slapen op de achterbank. En iets verschrikkelijks achtervolgt ze. Iets wat al generaties lang jacht maakt op hun familie.

Binnen de familie wordt een dagboek bijgehouden, over een gerucht. Een schaduw. Een moordenaar. Voor Hannah Wilde is het een essentiële overlevingsgids die haar de drie regels heeft geleerd waar zij zich altijd aan houdt: Wees waakzaam. Vetrouw niemand. Bij twijfel: vlucht! Als ook haar dochter in gevaar komt, weet Hannah dat ze niet langer kan vluchten en het kwaad zal moeten trotseren. En niets in het dagboek heeft haar daarop voorbereid. “

Ik vind het om te beginnen erg mooi dat het dagboek dat zo'n belangrijke rol speelt in dit verhaal, ook in de cover en rug van het boek zijn verwerkt. Stephen Lloyd Jones weet met dit debuut wel een mooie intrede te maken. In 'Het boek Jakab' weet hij spanning en folkloristisch elementen te verweven tot een echte pageturner. Vele hoofdstukken eindigen erg spannend, waarna je als lezer in het volgende hoofdstuk niet enkel een ander perspectief volgt maar ook ineens een reis door de tijd maakt. Het verhaal uit 'Het boek Jakab' begint immers reeds in 1873 in Gödöllö (Hongarije) maar loopt door tot in het heden waar we Hannah, haar echtgenoot Nate en dochter Leah volgen. Die afwisseling in zowel tijd als invalshoek houdt de lezer steeds heel alert.

Het idee alleen al dat je nooit zeker kan zijn dat wie je tegenover je hebt ook echt is wij hij/zij beweert te zijn zorgt voor een continu aanwezige spanning. De afwisselende perspectieven en die dreigende spanning vormen natuurlijk al een geweldige duo. Maar de personages zorgen er minstens even hard voor dat 'Het boek Jakab' nooit je aandacht verliest.

De sterke Hannah, die zelfs nu in het oog van de storm de wanhoop weet te overwinnen. In deze op het eerste blik uitzichtloze situatie kan ze nog steeds logisch redeneren en tracht ze haar stappen zo te plannen dat ze haar familie kan beschermen tegen een gestoorde man zijn duistere plannen.

Jakab maakt het haar echter niet makkelijk. Een man die alles is kwijt gespeeld en niets meer te verliezen heeft is een gevaarlijke vijand. Hij kan de geschiedenis dan wel niet ongedaan maken, maar probeert nu in het heden, onophoudelijk én zonder enige vorm van mededogen terug te winnen wat hij verloren heeft.