Dylan - Lara Adrian

Titel: Dylan (Middernacht, boek 4)
Auteur: Lara Adrian
387p.

“Journaliste Dylan Alexander stuit bij de ontdekking van een verborgen tombe op een wereld vol duisternis en geheimen. Zo ontmoet ze de aantrekkelijke vampier Rio, die haar onbedoeld meesleurt in zijn strijd tegen de wilde onsterfelijken die de mensenwereld bedreigen. Als Dylan vervolgens een schokkende link ontdekt tussen haar eigen verleden en dat van Rio, moet ze kiezen: Rio’s duistere wereld verlaten, of alles riskeren voor de man die haar heeft laten ondervinden wat echte passie betekent…”

Een groot pluspunt bij deze Middernacht - reeks is dat de vrouwen in deze boeken geen 'damsels in distress' zijn of hulpeloze sidekicks. Dylan weet zich net als haar voorgangsters heel goed te redden. Dit komt natuurlijk ook deels door de bizarre gave, die haar in het verleden vooral veel parten heeft gespeeld, maar net nu heel goed van pas komt. Na twintig stille jaren, besluit die gave nu plots om opnieuw van zich te laten horen. Of eerder 'zien' … Dylan kan immers geesten zien én die geesten hebben allemaal één ding gemeenschappelijk.

Net nu Dylan in Tsjechië aan het rondtrekken is, komt ze voor het eerst in vele jaren in contact met een geest en die heeft voor haar … 'Red hem'. Wanneer ze vervolgens een verborgen spelonk in een rotsformatie ontdekt valt ze van de ene verbazing in de andere. De ruimte is bewerkt met hiërogliefen, menselijke overblijfselen én een lege crypte. Toch voelt ze duidelijk aan dat ze hier niet alleen is.

Dylan, die voor een krantje werkt, waarbij men veel meer waarde hecht aan de entertainende factor van een artikel, en hierbij wel eens de zin voor realiteit durft over te slaan, denkt dat ze hiermee het perfecte materiaal heeft gevonden voor een nieuw artikel. Net deze nieuwsgierigheid brengt haar in contact met een wereld die zelfs zij niet had kunnen bedenken.

Alweer een geweldig boek in deze Middernacht-reeks. Ik leerde hen kennen toen een vriendin 'Gabrielle' won en het boek aan me uitleende en al bij dat eerste boek ben ik meteen fan geworden. Met de mengeling van spanning & ontspanning, die je ook wel zou kunnen omschrijven als 'Vijftig tinten met een behoorlijke portie fantasie, brengt Lara Adrian een heel boeiende wereld tot stand.

Net nu het gevaar van Marek werd geëlimineerd, staat er al een nieuwe vijand klaar om zijn plaats in te nemen en het de Broederschap moeilijk te maken. Iemand met nog grotere én gevaarlijkere plannen, die hij al lang geleden in werking heeft gesteld. Geen persoon die je in het echt wil tegenkomen, maar wel een waardige tegenstander voor de strijders van het Broederschap en hun stamvrouwen.

Ook nu slaagt Lara Adrian er weer in om je aandacht te trekken van de eerste tot de laatste pagina. Toen ik 'Elise' had gelezen, was ik zo enthousiast over deze reeks dat ik de eerste tien boeken in het Engels heb besteld. Ik was immers nog niet zeker of de boeken vertaald gingen blijven worden én was eigenlijk gewoon te nieuwsgierig om dat af te wachten. Maar desondanks keek ik zelfs na het lezen, nog steeds uit naar die nieuwe vertalingen. Je weet immers al op voorhand dat een nieuw boek in deze reeks, gegarandeerd voor een heel ontspannende avond zal zorgen. En ik weet het, 'Geduld is een mooie deugd' … maar net dankzij mijn ongeduld kan ik jullie nu al laten weten dat de Middernacht-reeks nog lang niet ten einde loopt én dat ik van alle volgende boeken genoten heb. Nu maar hopen dat ze ook allemaal vertaald worden, dan heb ik meteen het perfecte excuus om ze NOG eens te lezen.

Toch ook nog even vermelden dat ik de covers van deze reeks erg mooi vind. De combinatie van de fluweelachtige-kaften in warme tinten én in combinatie met 'Keltisch'-achtige symbolen passen perfect aan bij deze boeken. Persoonlijk vind ik ze zelfs mooier dan de originele kaften, ook bij de meest recente Engelse versie kwamen deze 'tribals' terug in de covers.