Slachtoffers - Alex Kava

Titel: Slachtoffers (Een Maggie O'Dell-thriller)
Auteur: Alex Kava
344 p.

“Aan de vooravond van orkaan Isaac doet de Kustwacht een gruwelijke vondst in de Golf van Mexico: een viskoeler vol lichaamsdelen, keurig per stuk verpakt in plastic. FBI-agent Maggie O'Dell wordt met het onderzoek naar de herkomst ervan belast. Hoewel haar werk bemoeilijk wordt door alle onrust over de naderende storm, ontdekt ze uiteindelijk dat een van de lichaamsdelen aan een man uit Port. St. Lucie toebehoort, die sinds een eerdere orkaan wordt vermist.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zijn romp weken later zeker duizend kilometer verderop wordt aangetroffen in een gedumpte viskoeler die in de Golf van Mexico ronddobbert? Tijdens haar zoektocht naar een antwoord stuit Maggie op weerzinwekkende praktijken en maakt ze kennis met een kant van Florida die ze liever niet had willen leren kennen.

Want wat voor de meeste bewonders angst, chaos, dood en verlies betekent, blijkt voor anderen een morbide buitenkans ...”

Eén van de voordelen van het lezen van recensie-boeken is dat je ook nieuwe auteurs ontdekt. Ik had immers nog niets van Alex Kava gelezen, maar ontdekte nu dankzij Harlequin wel dit boek uit de Maggie O'Dell-serie. Ondanks het feit dat ik de voorgangers op dit boek niet gelezen heb, was het wel perfect mogelijk om dit boek als losstaand verhaal te lezen.

In 'Slachtoffers' volgen we niet één maar twee vrouwen die zichzelf in een mannenwereld weten staande te houden. Maggie O'Dell als FBI-agent en Elizabeth 'Liz' Bailey als reddingsduiker bij de kustwacht. Wanneer 'Liz' samen met haar team een viskoeler ontdekt die voor een iets ander doeleinde is gebruikt, wordt Maggie opgeroepen om het onderzoek hiernaar op te volgen.

Beide sterke vrouwelijke personages komen op die manier met elkaar in contact. Maar Liz en Maggie zijn lang niet de enige karakters die aan bod komen. Het verhaal is vanuit verschillende perspectieven geschreven en op die manier leer je als lezer op vrij korte tijd een vrij groot aantal mensen kennen. Vaak stoort het me wanneer je bij elk nieuw hoofdstuk steeds moet omschakelen naar de invalshoek van alweer een nieuw personage. Maar bij dit boek was dat, ondanks de korte hoofdstukken en de daardoor hoge frequentie van wisselende perspectieven, niet het geval.

Alex Kava schreef met 'Slachtoffers' een thriller die de lezer van het eerste hoofdstuk weet in te nemen en vervolgens zonder omwegen recht op de ontknoping afstevent. Een heel ontspannend boek dus vermits je niet de hele tijd op complexe samenstellingen en/of onderlinge verstandhoudingen moet letten. Een boek met veel spanning, dat door zijn vlotte schrijfstijl tegelijk heel ontspannend leesvoer is.