Rood Waas - Kay Scarpetta

Titel: Rood Waas (Kay Scarpetta, 19)
Auteur: Patricia Cornwell
399p.

“Patholoog-anotoom Kay Scarpetta reist af naar een vrouwengevangenis in Georgia. Die staat bekend als een modelinrichting, maar juist daar gist en broeit het als nergens anders. Scarpetta zoekt informatie over de moord op haar collega Jack Fielding en stuit op een opvallende reeks moorden die allemaal verband houden met Fieldings dood. Als Scarpetta zelf ineens groot risico loopt om slachtoffer te worden, realiseert ze zich dat zij de enige is die het moorden kan stoppen.”

Wanneer Kay Scarpetta naar Georgia trekt om een visite te brengen in Butler, een gerenomeerde vrouwengevangenis lijkt deze trip heel wat verrassingen voor haar in petto te hebben. Een opsomming van toevalligheden doet haar al snel vermoeden dat er iets niet pluis is. Iemand wil Kay's leven stuk maken en het feit dat die persoon achter slot en grendel zit lijkt haar plannen niet te verijdelen. Het zorgt er echter wel voor dat de persoon in kwestie nog meer gemotiveerd wordt en heel creatief te werk gaat om haar doel te verwezenlijken.

Een schuldige met een groot acteertalent, die de feiten zo tracht om te draaien tot het scenario haar in een goed daglicht stelt en Kay's goede naam in twijfel trekt. Een ter dood veroordelde gevangene die misschien iets te snel veroordeeld werd, en een manipulator eerste klas die iedereen, inclusief Scarpetta, voor haar kar probeert te spannen. Wanneer dan plots een heel deel mensen ook nog eens in bizarre omstandigheden om het leven komen, komt Kay al snel tot de vaststelling dat zelfs op een plek waar je totaal het tegenovergestelde verwacht, niet altijd alles volgens de regels verloopt.

Het was al een tijdje geleden dat ik één van Patricia Cornwell's boeken uit de Kay Scarpetta-reeks had gelezen. Een aantal jaren terug heb ik de eerste elf boeken achter elkaar verslonden. Uiteindelijk ben ik tot 'Dodenrol' (15) geraakt, vooraleer ik Fantasy-boeken begon te lezen en de thrillers een beetje uit het oog verloor. De eerste boeken vond ik stuk voor stuk geweldig maar ik moet eerlijk toegeven dat dit bij 'Rood waas' niet het geval was.

Het kan natuurlijk deels te maken hebben met het feit dat ik de vier boeken die voorafgaan aan dit verhaal niet gelezen heb. Maar dat was niet de enige reden. Het begin van het verhaal is erg langdradig en kwam maar traag op gang. De eerste helft bevat veel conversaties, maar doordat de gesprekspartners naast elkaar lijken te spreken in plaats van met elkaar lijken al die gesprekken samen te vloeien in één droge opsomming van informatie. Hierdoor is het erg moeilijk om in het verhaal te komen en mee te leven met de personages. Gelukkig komt het verhaal halverwege wel in een stroomversnelling en is ook de plot mooi uitgeschreven.

Mocht dit mijn eerste kennismaking met de Kay Scarpetta-reeks zijn geweest dan zou het me niet motiveren om ook de andere boeken te lezen. Maar vermits ik me maar al te goed herinner hoe goed de eerste boeken waren, hoop ik dat Patricia Cornwell enkel bij dit boek eventjes het spoor is kwijtgeraakt.