Poppenspel - Mo Hayder

Titel: Poppenspel
Auteur: Mo Hayder
406 p.

“Als onverklaarbare stroomstoringen leiden tot een serie gruwelijke incidenten op de beveiligde krankzinnigen-afdeling van Beechway, slaat de angst van de patiënten over op de medewerkers. Ondanks de aanzwellende hysterie probeert psychiatrisch verpleger AJ de rust te handhaven. Rechercheur Jack Caffery is op zoek naar het lichaam van een vermiste vrouw. Hij weet maar al te goed hoe het voelt als je er niet in slaagt iemands geliefde te vinden. Als AJ Caffery vraagt of hij kan helpen bij de problemen in Beechway, moeten beide mannen een bittere waarheid in hun leven accepteren. Voordat ze het pure kwaad in de ogen kunnen kijken. “

Mo Hayder debuteerde in 2000 met de thriller Vogelman. Ondertussen heeft ze al negen boeken gepubliceerd, bij zes daarvan speelt Inspecteur Jack Caffery een belangrijke rol. 'Poppenspel' is voor mij het boek dat verandering bracht in het feit dat ik Mo Hayder enkel van naam kende. Meer zelfs, ik heb vroeger zelfs een tijdje gedacht dat het een mannelijke auteur was. Ik kan dus geen uitspraken doen over eerder verschenen boeken, maar bij dit boek speelde Jack Caffery naar mijn mening slechts een kleine rol.

In Beechway, een gebouw dat in het Victoriaanse tijdperk dienst deed als armenhuis en achtereenvolgens ook als ziekenhuis en weeshuis fungeerde, is nu de tbs-kliniek ondergebracht. Op de kranzinnige-afdeling van deze instelling hebben enkele schokkende gebeurtenissen plaats die bij hun labiele bewoners al snel de angst doen toenemen. De patiënten geloven immers dat deze incidenten veroorzaakt worden door de Maud, de geest van een overleden directrice uit de tijd dat Beechway nog een armenhuis was. De paniek verspreidt zich echter al gauw ook onder het personeel. En dat wordt er niet beter op wanneer het overlijden van een bewoonster van de instelling niet meteen verklaard kan worden. Als er vervolgens een bewoner ontslagen wordt die uiterst gevaarlijk is en dus een veel te groot risico vormt voor de buitenwereld, voelt AJ zich genoodzaakt om de hulp in te roepen van Jack Caffery.

De tweede verhaallijn heeft voor de mensen die haar eerdere boeken reeds gelezen hebben waarschijnlijk meer betekenis. Voor mijzelf leek de zoektocht naar (het lichaam van) Misty echter niet meer als een klein detail. De belevenissen van Caffery en Flea Marley voegden eigenlijk niets toe aan de spannende gebeurtenissen die rond de insteling plaats hebben, vermits beide verhaallijnen geheel los van elkaar staan.

Mo Hayder heeft ervoor gekozen om haar verhaal te schrijven vanuit meerdere perspectieven en het verhaal in te delen in korte hoofdstukken. Hiermee wilde ze hoogstwaarschijnlijk het tempo van het verhaal opdrijven, maar vermits je als lezer telkens opnieuw, al na enkele bladzijden weer overschakelde naar een ander karakter vond ik het erg moeilijk om met de personages echt mee te leven. Gelukkig zorgt het sterke verhaal er wel voor dat je bij de zaak blijft. De spanning drijft je zelfs naar de ontknoping toe. Naast een beklemmende afmosfeer, slaagt Mo Hayder er ook in om een verhaal te schrijven waarin niets is wat het lijkt en de lezer op het einde dus ook een interessante plotwending staat te wachten.