Titel: De show van je leven (een Flavia de Luce roman)
Auteur: Alan Bradley
269 p.

“Flavia de Luce: elf jaar, hoogbegeefd en stiknieuwsgierig, amateurscheikundige met een voorliefde voor gif.

Tot Flavia's verrassing heeft haar vader hun landhuis verhuurd aan een beroemde regisseur en zijn filmcrew. Om de grootste filmdiva van het land met eigen ogen te zien, verzamelen de toeschouders zich op Buckshaw. Maar de avond neemt een gruwelijke wending: er wordt een lichaam gevonden – het slachtoffer is gewurgd met een stuk film. Bevindt de dader zich onder gasten? Flavia steekt haar nieuwsgierige neus in het onderzoek en komt zo zelf in het vizier van een moordenaar die zich in het volle zicht verbergt …”

Door Alan Bradley's schrijfstijl en de woordkeuzes die hij zijn karakters in de mond legt, lijkt het wel alsof je bij het openslaan van dit boek een sprong in de tijd hebt gemaakt. Zijn hoofdpersonage Flavia, een uiterst spitsvondige 11-jarige met oog voor details én een geweldig verbeeldingstalent, zorgt zowel tijdens dialogen als bij haar omschreven gedachten voor heel beeldende omschrijvingen. Bovendien waren haar scheikundige weetjes een pak interessanter dan mijn vroegere lessen chemie. Zo maakt ze zelf een extreem krachtige lijm en creeërt zelfs in haar eentje een nooit eerder vertoond vuurwerk-spektakel. Mocht er per grote uitzondering toch eens iets mislopen tijdens één van haar scheikundige experimenten dan is dat natuurlijk nooit het gevolg van een persoonlijke fout maar wel een 'onvoorspelbare chemische reactie'.

Alleen al het huis waarin ze samen met haar vader, haar twee oudere 'lieftallige' zusters en hun huishoudster en klusjesman woont, lijkt me een perfecte reden om dit boek te verfilmen. Het boek mag dan niet echt mijn genre zijn, ik ben er van overtuigd dat Flavia zou stralen in een verfilming van dit boek. Ik stel me haar dan voor als een Victoriaanse vrouwelijke MacGyver, die in plaats van de 'oplossing-voor-alles'-paperclip steeds haar scheikundige wonderkit met zich meedraagt. :)