Sophie met vleugels - Polly Williams

Sophie met vleugels – Sophie Williams

In dit boek ontmoeten we Sophie Brady. De gekke, grappige en spontane jonge dertiger die jammer genoeg al vrij snel ontdekt dat ze nooit zal overlijden door haar 'overmatige' alcoholgebruik of de nicotine die ze tijdens haar studentenjaar inhaleerde … maar wel door een plotse ontmoeting met de bumper van een bus in het drukke Londen.

Ze had net een leuk afspraakje met haar vriendin Jenny (Jennifer) en na uitgebreid bij te praten in het gezelschap van niet één maar twee lekkere flessen wijn, waren ze onderweg naar huis. Het eerstvolgende dat Sophie bewust meemaakt is dan ook haar eigen begrafenis.

Wat perfect zou kunnen uitdraaien op een triest verhaal, werd ondanks enkele bitterzoete momenten, net een heel ontspannend boek. We volgen het verhaal vanuit de perspectieven van zowel Sophie (die na haar overlijden blijft rondzwerven bij haar vriendin, haar echtgenoot en haar 5-jarig zoontje Freddy) als Jenny zelf.

En wanneer de '3B'-kliek, het vriendinnengroepje dat Sophie leerde kennen aan de schoolpoort, besluit om samen met Jenny een 'Red Olie'-campagne op te starten, leren zowel wij als Jenny deze vrouwen kennen die ze voordien nog nooit had ontmoet. Suze, Lydia, Tasha en Liz nemen Jenny mee op in hun kliekje en tussen de vuile pampers en glazen wijn door, wordt de 'Ollie's Rescue'-strategie nog beter uitgewerkt als een heuse Wereld Oorlog III-strategie.

Na een overdonderende bevoorrading van lasagna's (maaltijden voorzien is natuurlijk een geweldig idee wanneer de weduwnaar geen kooktalent heeft, maar het was misschien verstandiger geweest om niet allemaal hetzelfde klaar te maken), vijf nieuwe snelkokers ter vervanging van die éne die het begeven heeft, …. Blijkt al snel dat het plan, hoe goed bedoeld het ook is, niet altijd op rolletjes loopt. En bedoeld wel iedereen het even goed?

Ondertussen kan Sam, Jennifer's verloofde er steeds minder om lachen dat ze zo begaan is met zowel Freddy als Ollie. Zeker nu hij na een tweejarige verloving, erg plots met haar wil trouwen en zij dus meer bezig is met het 'Red Olie'-team dan met het plannen van haar eigen huwelijk. Een huwelijk waar ze duidelijk niet al te erg naar uitkijkt, vermits ze vier weken voor de trouw nog op zoek moet gaan naar een jurk. Sam is dan wel jaloers op Ollie, maar Jenny zelf is vooral benieuwd wie die vrouw is die zo erg op Sophie lijkt en plots op de onmogelijkste plekken lijkt op te duiken.

Wanneer vervolgens een aantal zaken aan het licht komen, verandert er echter heel wat ….

Toen ik de cover van dit boek bestudeerde, sprak de aanprijzing van Katie Fforde me ontzettend aan vermits ik een groot fan van haar boeken ben. De achterzijde van het boek jaagde me echter een beetje schrik aan vermits De Telegraaf het boek omschreef als 'Het Engelse antwoord op Heleen van Royen'. Gelukkig leek die schrik (de boeken die ik van haar las, spraken me niet echt aan) ongegrond.

Het verhaal leest ontzettend vlot, maar ook de beide personages wiens perspectief we volgden spraken me wel aan. Sophie die voor haar dood al niet verlegen was, uit na haar overlijden volledig ongescencureerd haar mening over zo'n beetje alles en die uitingen zijn vaak erg grappig. Net als haar lijstjes. Ik heb zelf ook de gewoonte om verschillende lijstjes te maken, maar dat zijn dan doorgaans boodschappenlijstjes, of opdrachtenlijstjes én dus géén:

- lijstje met drie categorieën van vriendinnen (goede, bijkomstige, én die die je eigenlijk niet echt mag)

- lijstje met eisen waaraan een eventuele nieuwe partner voor Ollie en mama voor Freddy aan moet voldoen om in aanmerking te komen

- lijst met allerlei zaken die ze veel liever voor haar overlijden had geweten. (22 jaar lang caloriëen tellen lijkt nadat een bus je op je 35-ste een enkele rit heeft aangeboden vooral overbodige wiskunde te zijn)

Maar ook de goed-bedoelde actie van de 'schoolpoort'-bende die al snel meer weg krijgt van gestalk, de ontmoeting van de kinderloze Jenny met diezelfde moeders, het feit dat 'jouw vrienden zijn mijn vrienden' gelukkig ook opgaat vor Jenny en Sophie's vriendinnen, … zorgden er voor dat 'Sophie met vleugels' een ontspannend en hartverwarmend boek werd.