Julie Kagawa - De Ijzerprins

Beloften in Nimmernimmer worden niet zomaar in het wilde weg uitgedeeld. Ash is dan ook vastberaden om zijn belofte aan Meghan waar te maken en een manier te vinden om bij haar te kunnen zijn. Zelfs wanneer dit betekent dat hij hiernaar op zoek moet gaan in het gezelschap van Robin Goodfellow. Aan de start van dit boek beginnen zij samen aan een grootse tocht en zoals we hen kennen doen ze dit met een heen-en-weer gaan van beledigingen naar elkaar toe. Hun conversaties hebben vaak daardoor vaak weg van een verbaal spelletje ping-pong. :)

Het kost hen al erg veel moeite om Grimalkin terug te vinden, maar die kan hen zelf niet meteen helpen, hij weet echter wel waar ze de 'Ziener' kunnen vinden die wel hen hoogstwaarschijnlijk wel het antwoord op Ash's vraag kan geven. Ash wil immers zijn onsterfelijkheid opgeven en menselijk worden zodat hij niet langer kwetsbaar zou zijn voor het ijzergif en dus opnieuw bij haar kan zijn.

Opnieuw maken de verschillende wezens en alomtegenwoordige hindernissen in Nimmernimmer het niet al te makkelijk voor onze hoofdpersonages, zo moeten ze eerst ontmoetingen met zowel draken, als centauren, doornwachters en zelfs een machtige heks in het beendermoeras overleven. Bovendien ontdekken ze een onverwachtse compagnon die hen versterking biedt tijdens deze zware tocht (al doet hij dat niet uit zuivere barmhartigheid) in de vorm van de onsterfelijke Grote Boze Wolf

Wanneer ze uiteindelijk de onbekende Ziener ontmoeten, blijkt deze persoon niet zo onbekend te zijn als verwacht. Dankzij deze ontmoeting komen Puck en Ash wel opnieuw dichter bij elkaar. Het is ook deze Ziener die Ash uitlegt dat er slechts één manier is om sterfelijk te worden en dat tot nu toe niemand hem dit heeft voorgedaan. Om zijn doel te bereiken moet hij naar het 'Slot van Beproeving' gaan, waar hij moet slagen in een vuurproef. Deze proef is immers de test en de beloning voor het slagen in deze test in het krijgen van je ziel. De Ziener begeleidt hen samen met Grimalkin en Wolf naar deze afgelegen plek.

Correctie … deze érg afgelegen plek. Onze vrienden moeten immers eerst het Doornwoud doorkruisen, de Dromenrivier overkruisen, de Diepe Wyldernis doorsteken, de Watervallen van Vergetelheid mijden, en ontmoetingen overleven met zowel wezens die ontstaan zijn uit verhalen en legendes als creaturen die ontsproten zijn uit menselijke nachtmerries.

Gedurende deze tocht en de uiteindelijke proeven die Ash moet doorstaan komt hij tot ophelderende inzichten in zichzelf. Hij ontdekt dat hij niet enkel zijn onsterfelijkheid zal opofferen, maar ook alles wat daarbij komt kijken. En dat is natuurlijk niet niks …

Het is wel een beetje vreemd om dit boek nu vanuit Ash's perspectief te lezen, ik miste regelmatig Meghan in dit boek. Maar langs de andere kant gaat dit boek wel iets dieper in op de band tussen Ash en Puck. Bovendien leren we in dit boek een andere Ash kennen, hij is immers niet meer de onvreesde Winterprins, zonder gevoelens en twijels nu hij weet wat hij kan verliezen. Alweer slaagde Julie Kagawa er in om ondermeer dankzij haar vlotte schrijfstijl en beeldende omschrijvingen Nimmernimmer weer tot leven te brengen. Vrijwel van de eerste pagina weet ze de lezer onder te dompelen in haar fantasiewereld, het lijkt wel alsof je met het openslaan van haar boeken door C.S.Lewis' fictieve kleerkast heen wandelt en in een andere wereld terechtkomt