Richelle Mead - Ijskoud

Academicus Vampyrus I

Schaduwkus

Bloedbelofte

Geestesband

Offergave

In het tweede boek krijg je aan het begin van het verhaal veel meer informatie, zodat je sneller terug kan inpikken bij de avonturen van Rose en Lissa. Toen ik de boeken las zat er telkens een beetje tijd tussen en waren de terugblikken naar gebeurtenissen uit eerdere boeken wel handig om alles even opnieuw op te frissen. Wanneer je de boeken allemaal achter elkaar leest, wat natuurlijk goed mogelijk is vermits je ze nu samen kan aankopen, zou dit regelmatige terugblikken eerder een storend effect hebben. Nu ja, storen … je gaat zo erg op in het verhaal dat je er waarschijnlijk gewoon nog wat sneller door begint te lezen, zodat je verder kan gaan met de nieuwe avonturen. :)

In 'Ijskoud' volgen Rose en Lissa nog steeds les aan de academie en Dimitri Belikov geeft Rose nog altijd extra lessen. Rose heeft het echter wat moeilijk. Ze kan/mag niet toegeven aan haar gevoelens voor Dimitri en is tegelijkertijd een beetje jaloers op Christian, de vriend van Lissa, die er voor zorgt dat ze haar vriendin minder kan zien. Wanneer er echter in de buurt van de academie een Strigoi-aanval plaats heeft op een koninklijke Moroi-familie worden de leerlingen uit angst voor een eventuele aanval, naar een chalet in Idaho gestuurd. Al gauw komt er een tweede aanval, waaruit blijkt dat de eerste niet zomaar een willekeurige aanval was, maar dat de moorden een tactische zet zijn van de Strigoi. Wanneer enkele klasgenoten besluiten om zelf het heft in handen te nemen en achter de Strigoi aangaan om nog meer aanvallen te voorkomen heeft dit ernstige gevolgen. Rose gaat samen met Christian achter hen aan ….

Terwijl er in het eerste boek vooral veel aandacht was voor de relatie tussen Rose en Vasilissa, komen we in dit tweede boek meer te weten over de band tussen Rose en Dimitri zelf, maar ook de relatie tussen haar en haar moeder. Lissa zelf komt in 'Ijskoud' minder vaak in beeld, het tweede boek is meer toegespitst op Rose, vermits die zich steeds middenin alle actie bevindt.

Nu de Strigoi een meer prominente rol spelen in dit tweede boek, en we kennis maken met hun kracht en de dreiging die ze vormen voor zowel mens, Moroi en Dhampier zit er nog meer spanning in het boek. 'Ijskoud' las ontzettend vlot en deed zeker verlangen naar het volgende boek.