Het nachtcircus – Erin Morgenstern

Ik had al enkele heel positieve commentaren over dit boek gehoord en had dan ook vrij hoge verwachtingen toen ik het begon te lezen. Nochtans had ik geen flauw idee van wat ik nu juist mocht verwachten en dat maakte het net heel speciaal.

De cover van het boek geeft naar mijn idee wel vrij goed de sfeer van het boek weer. Mysterieus en betoverend. Ik zat niet van de eerste pagina helemaal in het verhaal, maar moest er geleidelijk aan in rollen. Erin Morgenstern stelt geleidelijk aan haar spelbord op, door personages voor te stellen en het circus voor ons te omschrijven, van het idee dat aan de oorsprong lag, via de enorme hoeveelheid van plannen en hun uitwerking tot het uiteindelijke ontstaan van het Nachtcircus. Dat dit alles op een gemoedelijk tempo gebeurd zorgt er voor dat de schrijfster de aandacht van de lezers geleidelijk aan meer en meer vast weet te houden en hen op deze manier mee in het verhaal weet te trekken. Tot je plots middenin het verhaal, alles zelf mee lijkt te beleven. Het is echt een 'betoverend' verhaal.

Het Nachtcircus is een fantasy-boek maar eigenlijk is het bovenal een prachtig verhaal dat de levens van twee bijzondere mensen volgt. Deze twee personages hebben zelf echter geen keuzes gehad bij het verloop van hun leven en trachten zich dus vooral staande te houden in een situatie waar ze zelf niet voor gekozen hebben. Marco en Celie zijn immers gemerkt. Al vanaf ze jong waren, spelen twee rivaliserende goochelaars, of eerder magiërs, een spel met hun leven. Beide zijn ze voor deze magiërs slechts pionnen en het Nachtcircus is het schouwtoneel, het spelbord van hun spel

Er zijn echter geen duidelijke regels, geen reglement. Marco en Celia weten zelfs niet wat nu juist het doel is van dit hele spel. In het Nachtcircus dat enkel 's nachts opent, blijkt algauw dat de twee goochelaars die volledig in hun spel opgaan, niet de enigen zijn die het spel beïnvloeden. Al snel beperkt het spel zich niet langer tot de twee hoofdrolspelers, maar begint het ook de levens van de andere circusartiesten te beïnvloeden....