Titel: Welkom in Virgin River (Virgin River #2)
Auteur: Robyn Carr
384 p.

“Net tegen sluitingstijd loopt Paige Lassiter de bar van John ‘Preachter’ Middleton in Virgin River binnen. Samen met haar zoontje is ze op de vlucht voor haar echtgenoot. Ze zit onder de blauwe plekken, is doodsbang en aan het eind van haar latijn.

Preachter ziet meteen dat Paige en haar zoontje in grote moeilijkheden verkeren. Zonder aarzelen biedt hij hun een slaapplaats aan, en ter plekke besluit hij dat hij alles zal doen om hen te beschermen.

Langzaam maar zeker kruipt Paige uit haar schulp, en Preacher ontdekt dat ze gevoelens in hem losmaakt waarvan hij dacht dat hij ze voorgoed had begraven. Maar dan duikt op een kwade dag haar echtgenoot op in Virgin River …”

Zoals de titel al doet vermoeden neemt dit boek ons terug mee naar Virgin River, het kleine afgezonderde dorpje dat omgeven wordt door bossen en over prachtige panorama’s beschikt. De gemoedelijke sfeer van dit dorp die door het hele verhaal verweven is lijkt je als lezer het gevoel te geven dat je een kleine tijdreis maakt naar een periode waarin alles nog niet zo haastig was. Dat internet nog niet helemaal ingeburgerd lijkt te zijn deed me vermoeden dat dit boek ouder was dan het eigenlijk is. Door de afwezigheid van toestellen als smartphones en tablets zou je verwachten dat het verhaal te gedateerd over komt, maar dat valt eigenlijk wel mee.

Reeds bij het eerste deel uit deze serie sprak het personage van Preacher me aan. Ik was dan ook benieuwd naar zijn verhaal. Het leuke aan de Virgin River-boeken is echter dat de schrijfster ook de andere personages blijft volgen. Niet enkel leren we Preacher beter kennen, we ontmoeten in dit boek ook een aantal andere bekende gezichten voor de tweede keer. Als lezer volg je dan ook meerdere perspectieven en relationele ontwikkelingen. Door die afwisseling blijft het verhaal boeiend en loopt het tempo iets vlotter.

Af en toe kwam ik een klein foutje tegen. Zo was er enkele keren sprake van een vermist woord in een zin en een enkele keer stond er eentje dubbel. De verhalen van Robyn Carr zijn niet zozeer origineel of onvoorspelbaar. Het zijn wel heel ontspannende verhalen met herkenbare elementen, sympathieke personages en een gemoedelijke sfeer.

Net als in het dagelijkse leven zorgen sommige gebeurtenissen in haar boek ervoor dat je bedenkelijk je wenkbrauwen optrekt terwijl anderen je bevestigend doen knikken. Dat herkenbare en realistische element lijkt een belangrijke rol te spelen in de verhalen van Robyn Carr. Bovendien weet deze auteur dankzij haar aangename schrijfstijl al die gebeurtenissen vlot aan elkaar te rijgen tot een meeslepend verhaal.