Titel: Vermoord uit wraak (Eve Dallas, #6)
Auteur: J.D.Robb
363 p.

“Hij zet technologie in om zijn prooi te volgen en de politie uit te dagen. Hij geeft cryptische raadsels over de moorden die hij gaat plegen. De politie is iedere keer net te laat.

Eve Dallas vond het eerste slachtoffer, vermoord in zijn eigen huis. Het tweede slachtoffer werd gevonden in een leegstaand luxe appartement. Ze hadden weinig gemeen, behalve dat ze op een gruwelijke manier aan hun einde kwamen.

Dan blijkt dat de twee mannen verbonden zijn door een afschuwelijk geheim van tien jaar geleden dat zij deelden met een derde man: niemand minder dan Eve’s kersverse echtgenoot, Roarke …”

Ik heb bij ieder nieuw boek in deze reeks een beetje schrik dat J.D.Robb haar hoge niveau niet gaat kunnen behouden. In het verleden maakte ik het immers al vaker mee dat ik een geweldige serie leek te ontdekken en die vervolgens na enkele boeken plots erg achteruit leek te gaan. Ik weet niet hoe J.D.Robb het klaarspeelt maar ik vond dit boek zelfs nog beter dan zijn voorgangers en ben heel blij dat die angst ongegrond is.

Opnieuw krijgt Eve te maken met een gevaarlijke dader. Iemand die gelooft dat hij zijn moorden pleegt in opdracht van God en dat soort daders zijn vaak het ergst. Ze zijn er immers van overtuigd dat hun daden gerechtvaardigd zijn en lijken niet met twijfels te kampen maar recht op hun doel af te gaan. Deze moordenaar is arrogant, technisch en heel goed in wat hij doet – hoe ziekelijk die bezigheid ook is. Hij voelt zich onaantastbaar en boven anderen verheven … voor iemand die volgens zichzelf in naam van God werkt neemt hij het niet te nauw met de hoofdzonden.

Eve zet zich altijd volledig in voor haar werk. Het is haar passie maar ook de fundering van haar leven. Het naleven van de regels gaf haar steeds een houvast, ook in de slechtste dagen. Ze gelooft in het opvolgen en nastreven van de regels, gelooft dat op die manier rechtvaardigheid kan worden bereikt. Sinds ze Roarke kent is deze omschrijving echter ook op hem van toepassing. Hij is haar passie maar ook de enige bij wie ze zichzelf kan zijn, bij wie ze haar zwakheden kan tonen zonder angst voor falen.

Eve is echter een rader in de gehele arm der wet, een wet die haar echtgenoot liefst ontwijkt. In dit boek lijken die twee verschillen voor het eerst erg met elkaar te botsen. Wat doe jij wanneer het systeem waarin je rotsvast gelooft niet zo rechtvaardig blijkt te zijn? Blijf je de regels dan toch opvolgen of breek je je eigen principes door ze te omzeilen?

Net als bij de voorgaande delen zijn het ook hier dezelfde ingrediënten die ervoor zorgen dat dit zo’n geweldig boek is. J.D.Robb slaagt er perfect in om haar personages heel goed uit te werken. Ze zijn allesbehalve perfect en net dat maakt hen zo sympathiek. Hoe meer fouten je ontdekt hoe meer je van hen lijkt te gaan houden. Van Eve en Roarke, maar ook van Peabody die erg strikt te werk gaat maar tegelijkertijd haar loyaliteit steeds laat doorwegen én nog steeds onder de indruk is van alle weelde ten huize Roarke. Zelfs de norse Summerset is een onmisbaar personage in deze reeks en danzij dit boek ga je hem als lezer nog meer waarderen.

Ook dit zesde boek werd spannend, misschien zelfs nog spannender dan het vorige deel. Aspecten als humor, drama, vriendschap, loyaliteit, liefde én spanning worden perfect op elkaar afgestemd in ‘Vermoord uit wraak’. Ja hoor, ik ben een nog grotere fan geworden.

Dat de sfeer die de omslag uitstraalt goed bij J.D.Robb’s boeken past is een pluspunt. Soms kan je er zelfs wat symboliek in terugvinden. Er is echter ook een nadeel verbonden aan de covers van deze Eve Dallas-reeks … de vrouw die de omslagen siert lijkt totaal niet op het hoofdpersonage waarvan in ieder boek vermeld wordt dat ze kort, warrig haar heeft. De moeite waard om even te melden maar gelukkig is dit het enige nadeel dat ik kan bedenken bij ‘Vermoord uit wraak’.